lördag 17 maj 2008

Rust en Vrede


Jean Engelbrecht har varit i stan och visat upp sina viner. Rust en Vrede förstås, men också Ernie Els och Guardian Peak, som är en slags billighetsrange.

Första flighten vi provade på PA & Co var vinerna från Guardian Peak- Först ut en väldigt bra merlot för 99 kr, mullig, stallig och rätt stram. 05 Guardian Peak Frontier, en blandning av cabernet, syrah och merlot var lite grönare och 06 Guardian Peak SMG, (syrah-mourvedre-grenache) för 149 kr var stram, röd- och svartfruktig men i min smak lite för märkt av amerikansk ek.

Andra flighten bestod av 04 Rust en Vrede Cabernet, 05 Cirrus (Syrah med en skvätt viogner) och 04 Rust en Vrede Shiraz. Jag gillade faktiskt caberneten bäst. Återigen tror jag att den amerikanska eken och shiraz spökar för mig. Cirrus kostar 279 kr, och även om den är bra gjord, saknar den nerv.

Tredje flighten var 04 Ernie Els, en bordeauxblandning för 499 kr som är riktigt bra. Vingårdarna är unga och ligger nära Rust en Vrede och: Ja, det är ett samarbete med den berömde golfaren. Rust en Vrede 04 och 01, är också bra viner med bra struktur och god frukt. 01:ans begynnande mognad är mycket trevlig. Kostar 299.

Sista flighten bestod av viner som Kevin Arnold gjort, nämligen Rust en Vrede Estate 97, 96 och 94. 94:an var oren medan 97:an och 96:an (375 kr resp 399 kr) var bra viner - om än med en liten grön kant och den gamla typiska virusinfekterade rökigheten.

Själv skulle jag kunna tänka mig att köpa Rust en Vrede Cabernet, Guardian Peak Merlot, Ernie Els och Rust en Vrede Estate 04 och 01.

Inga kommentarer: