onsdag 14 maj 2008

Nya årgångar i maj och Allesverloren

I morgon är det provning av nya årgångar på Systembolaget. Totalt 120 viner och en del som ser mer intressanta ut än andra.

Dom Perignon 2000 är den första prestigen ut från denna årgång. Pris 1115 kr. Vit bordeaux är ju ett sorgebarn på bolaget, men nu kommer både 2007 Coucheroy och 2006 Rochemorin, båda från Lurton.

Dessutom kommer det en 2006 Meursault från Pierre Bouzereau-Emonin för 249 kr. Hoppas det inte är ett dåligt vin till billigt pris, som så ofta från Bourgogne.

2007 Dr L Riesling för 77 kr har jag redan druckit i tanken. På verandan på landet i sommar när solen står högt på eftermiddagen.

2006 Cuvée Margot från Olivier Leflaive är också ett intressant vin eftersom det vanligen är en av de bästa röda budgetbourgognerna, till det facila priset 125 kr.

Sommarvinet Chàteau Gratien byter årgång från 2005 till 2006. En Saumur-Champigny för 79 kr. Jag köper nog en låda av 05:an.

Annat intressant är 2007 Allesverloren Shiraz, 2005 Brolo di Campofiorin, 2006 Bronzone Belguardo och 2005 Masi Amarone Costasera.

Mischa och jag var hos Dani på Allesverloren i februari och jag undrar om jag inte kan ha lurat honom att göra vitt vin. Han har bara gjort det en gång. För att visa att han kunde. Det blev en chardonnay och den fick han pris för.

Men han har en hel del chenin blanc som han säljer till brandytillverkning och jag kan ha lurat honom att spara en klase per stock som får mogna ut helt och sedan bli ett härligt vin. Vi får se.

Rapport om de nya årgångarna kommer i morgon.

Inga kommentarer: