fredag 8 maj 2009

The Berlin Tasting

Det här är en provning som Eduardo Chadwick från Errazuriz satt ihop och turnerat världen över med. Tanken är att firmans toppviner ska jämföras med de mest berömda cabernetvinerna från Frankrike och Italien.

Första gången hölls provningen i Berlin 2004, därav namnet. Resultatet där blev att Viñedo Chadwick 2000 vann före 2001 Seña, medan t ex Latour 2001 delade sistaplatsen med 2000 Solaia.

Sedan dess har provningen gått runt världen med genomgående bra resultat för de chilenska vinerna. Bäst gick det i Amsterdam där de fem chilenarna besatte alla de fem första platserna.

Onsdag den 6 maj var det dags i Stockholm och jag var en av 43 proffsprovare. Efter en hygglig lunch på Grand Hôtel höll Eduardo Chadwick ett mycket livfullt och bra föredrag om Chiles utveckling till modernt vinland, dess förutsättningar och topografi.

Sen var det dags för provning. Johan Edström sa att det skulle bli en svår provning och båda bisittarna Andreas Larsson och Bengt-Göran Kronstam nickade instämmande. Jag erkänner att jag var lite orolig. Har vinvärlden gått därhän att jag inte ens skulle känna igen mina älskade médocviner?

Vi visste att det skulle vara fem chilenare, Seña (ett projekt som startades med Mondavis, Viñedo Chadwick och Don Maximiano (med en skvätt syrah i) ett par italienska cabernetviner samt tre stora médocviner.

Jag oroade mig helt i onödan. Médocerna hittade jag direkt, italienarna också, och de chilenska vinerna hade alla en tydlig cassiston, parad med en pytteliten mintighet. jag hittade t o m de båda Señavinerna eftersom de så uppenbart var ägnade åt en amerikansk publik med sin sötma och mjukhet.

Som provare hade vi en uppgift. Vi skulle ge 1 p till det vin vi gillade bäst, två till tvåan och tre till trean. För mig blev det vinerna nummer 6, 1 och 10. Det visade sig vara Mouton, Margaux och Lafite. Ett snipigt vin med jod och markozon i doften och kartiga syror satte jag sist. Det visade sig vara Sassicaia.

När allt hade räknats ihop såg slutställningen ut så här:

1 Chateau Mouton Rothschild 2004
2 Chateau Lafite-Rothschild 2004
3 Chateau Margaux 2004
4 Don Maximiano 2005
5 Ornellaia 2004
6 Seña 2005
7 Don Maximiano 2004
8 Viñedo Chadwick 2005
9 Seña 2004
10 Sassicaia 2004


På kvällen repterades provningen bland konsumenter som fått chansen att delta genom tidningen Allt om Vin, en provning ledd av Eduardo Chadwick och redaktörerna Bengt-Göran Kronstam och Håkan Larsson.
Då blev ställningen en annan:

1 Don Maximiano 2005
2 Seña 2005
2 Chateau Lafite- Rothschild 2004
2 Ornellaia 2004
5 Don Maximiano 2004
6 Seña 2004
7 Chateau Mouton Rothschild 2004
8 Viñedo Chadwick 2005
9 Chateau Margaux 2004
10 Sassicaia 2004

Vad kan man dra för slutsatser av detta? Jag tror att de är flera och knappast helt absoluta. Men om jag ska ranka dem ser det ut så här:

1. Det går att göra fantastiska viner i Chile.
2. Provningar av det här slaget är enormt roliga, men är bäst som diskussionsunderlag.
3. Ursprung är en del av vinets identitet.
4. Det finns, och ska finnas, ett glapp i smak mellan proffs och konsumenter, annars utmanas aldrig konsumenterna.
5. Jag har en klassisk smak.
6. Don Maximiniano 2005 är förmodligen ett av de bästa chilenska viner jag provat.

Efter provningen har jag hört att den nyligen hållna "Berlinprovningen" i London, gav samma resultat som i Stockholm, d v s proffsen rankade de klassiska vinerna högre än konsumenterna gjorde.

Så kan det gå.

Inga kommentarer: